Referenties

Paul Spies (Director Amsterdam Museum: ‘Caro has a ‘democratic’ eye, because every invited guest gets her attention, either you are a celebrity or  not”.

Paul Spies: “Sinds mijn aantreden als directeur van het Amsterdam Museum is Caro Bonink de fotograaf die de bijzondere bijeenkomsten van het Amsterdam Museum op buitengewoon fraaie en aansprekende wijze vastlegt. Daartoe woonde zij de afgelopen vier jaar talloze openingen, events, happenings en andere bijzondere bijeenkomsten bij. Het gevarieerde fotobeeld dat hieruit ontstaat kan niet anders worden omschreven dan als een ware kroniek van het Amsterdam Museum in de periode 2009-2012. Wat zo sterk is aan de beelden die zij heeft gemaakt, is dat ze heel goed tonen wat de lading en impact was van al die bijeenkomsten. Je ziet de aanwezigen luisteren, praten, doen, feesten enzovoorts, maar je ziet ook dat zij werkelijk onder de indruk zijn van de gebeurtenissen en de ontmoetingen. Haar beelden overstijgen daarmee het gemiddelde niveau van dit soort gelegenheidsfotografie. Voorbeeld: een foto van Caro waarop je kinderen intensief bezig ziet zijn met een educatief programma vertellen meer over het effect van onze inspanningen dan een rapportage of andere vorm van schriftelijke verslaglegging zou kunnen. En een foto waarop VIP’s gefascineerd blijken te zijn tijdens een van onze openingsprogramma’s bewijzen dat zij na afloop niet alleen maar uit beleefdheid complimenteus waren. Caro heeft een heel ‘democratisch’ oog, want alle typen aanwezigen krijgen van haar vergelijkbare aandacht en belangstelling. ‘Gewone’ mensen krijgen van haar net zoveel uitstraling als de gemiddelde coryfee. Daarmee bewijst zij tevens dat het museum er voor iedereen wil zijn, sterker nog: voor iedereen is. Voor het Amsterdam Museum is Caro, kortom, degene die ons even doet stilstaan bij hetgeen we hebben gedaan en bereikt. Dankzij de schitterende beelden die zij daarvan gemaakt heeft, ervaren wij beter waar we het eigenlijk allemaal voor doen: om het publiek te fascineren. Klaarblijkelijk met succes!” (maart 2013)

 

 

Femke van Zeijl, journalist and writer of Gin-tonic & Cholera. For chapter one I accompanied her to Angola, where we made some stories together.

Femke: ’Walking through the streets of Luanda with Caro was a special experience. She would stand still unexpectedly and snap – returning home with the most striking images of this crazy rich and immensely poor city. Images my eyes had not seen. The picture that would become the cover of my book Gin-tonic & Cholera, she took in this manner. It represents the gap between rich and poor that I have come to see as the biggest threat to urban society in many developing countries. The fact that she managed to capture this in one image, says a lot about her talent as a photographer. That and the fact that we would go dancing on the Ilha together till dawn makes her the perfect travel companion for any writer. I am hoping one day we will travel together again’.

 

Meike Ziegler, ontwerper flyers: Caro her talent is to work very close with people, so that they can be themselves.

‘Als ontwerper werk ik al vele jaren samen met Caro. Ze fotografeert beeld voor websites, brochures en posters. Samen bepaalden we 5 jaar lang het gezicht van de Noorderparkkamer flyers. Ik bedacht een beeld concept, briefte haar en Caro ging op pad en bracht iedere keer weer geweldig beeld mee. Haar grootste talent is met mensen werken. Caro weet mensen open te breken en hun ware zelf vast te leggen, situaties waar je normaal gesproken aan voorbij loopt te zien, de kern van ieder moment te vangen. Sinds 2 jaar ontwerp ik Creatuals (creatieve rituelen):  Openingen, betekenis geven, verbinden, veranderingstrajecten, vieringen, afscheid nemen, herdenken en een nieuw begin. Caro legt vaak deze unieke momenten op een onvergetelijke manier vast. Zie www.creatuals.com‘.

 

Frenk der Nederlanden:  ’Caro makes just as easily a photo of a homeless person as of a miljonair at the RAI’

‘Caro Bonink is een fotografe naar mijn hart. Van 2003 tot 2010 ben ik voor mijn dagelijkse rubriek in Het Parool veelvuldig met haar opgetrokken en heb ik haar leren kennen als een vakvrouw pur sang. We gingen allebei onze eigen gang, en toch was het alsof we door een onzichtbare draad met elkaar verbonden waren. Zonder dat ze wist wat voor verhaal ik wilde maken, bleek elke keer weer dat de foto perfect paste bij het stuk dat uiteindelijk uit mijn pen vloeide. Caro heeft een geoefend oog voor details en is van alle markten thuis. Ze maakt net zo makkelijk contact met een dakloze als met een miljonair in de RAI. En het mooie is dat ze haar stijl steeds aanpast aan het onderwerp. Nieuwsfoto’s, portretten, reportages: op elk vlak behoort Caro tot de absolute top’.

 

 

 

 

 

 

Top